Contact

telefoon:

0528-372391

Dienstverleners in ICT sinds 1988

Support

+ Support

Slider tekst

2017-05-05

Wat zijn de kenmerken van een goed CRM-systeem?

CRM – een afkorting voor Customer Relations Management – is cruciaal voor elk bedrijf. Met een CRM-systeem leg je alle klantcontacten vast. Maar waarop moet je precies letten wanneer je op zoek gaat naar een CRM-systeem?

Waarom een CRM-systeem?

Uiteraard wil je een goede, duurzame relatie met je klanten onderhouden. Om dat te bereiken moet je klantgericht werken en weten wat er speelt; wat zijn de kenmerken van de klant, wat voor contacten zijn er in het verleden geweest en welke acties zijn er binnenkort nodig?

Hoe ziet een goed CRM-systeem eruit?

Een goed CRM-systeem moet de gesprekken met en informatie over je relaties op een overzichtelijke manier kunnen vastleggen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een notitie moet kunnen maken van een contactmoment (telefoongesprek, e-mail of bezoek), zodat je op een later tijdstip gemakkelijk kunt teruglezen wat er met de betreffende klant is besproken

 

  • Controleer of je alle mailcommunicatie kunt vastleggen in het CRM-systeem van je keuze. Door alle correspondentie te registreren in een helder overzicht kun je gerichter met de klant communiceren, wat voor beide partijen prettig en efficiënt is. King heeft bijvoorbeeld een koppeling met Outlook. Dit houdt in dat je elke e-mail van een klant met één druk op de knop in King kunt zetten; het systeem koppelt deze vervolgens aan de juiste klant. Ook jouw antwoord op de mail wordt direct opgenomen in het systeem.

  • Ga voor een CRM-systeem dat een digitaal archief heeft, zodat je alle relevante pdf-bestanden en scans van papieren documenten aan een klant kunt koppelen. Als alle verkoopfacturen van een bepaalde klant bijvoorbeeld op zijn debiteurenkaart staan en je voert een telefoongesprek over de laatste factuur, dan kun je hier eenvoudig naar linken in een notitie. Zo kunnen jij en je collega’s precies zien wat er over deze factuur is gezegd wanneer de klant terugbelt met een vervolgvraag.

  • Probeer een CRM-systeem te vinden dat een klantaccount automatisch opent wanneer de betreffende klant belt. Zo heb je namelijk direct alle juiste informatie voor je, waardoor je snel kunt schakelen tijdens het telefoongesprek.

  • Een goed CRM-systeem is overzichtelijk én gebruiksvriendelijk. Dit houdt in dat je eenvoudig door het hele pakket moet kunnen navigeren. Kun je vanuit een debiteuren- of crediteurenkaart overal eenvoudig bij zonder allerlei verschillende vensters te hoeven openen? Biedt het systeem een mogelijkheid om belangrijke administratieve gegevens van de betreffende klant te bekijken? Als deze optie ontbreekt, is het CRM-systeem niet gebruiksvriendelijk.

Webdiensten - Plus Automatisering